CSR pozwala firmom, zarówno tym dużym, jak i małym zmieniać lokalny świat na lepsze.

Zanim jednak przejdziemy do konkretnych przykładów wrażliwości w biznesie i rzucimy trochę światła na fenomen CSR, wyjaśnijmy, co kryje się za tym enigmatycznym, trzyliterowym skrótem.

Społeczna odpowiedzialność biznesu (ang. Corporate Social Responsibility, CSR) to nowoczesna strategia zarządzania, zgodnie z którą przedsiębiorstwa w swojej działalności uwzględniają inicjatywy proekologiczne, lokalne przedsięwzięcia, kampanie społeczne, programy oraz wolontariaty pracownicze. CSR jest ogólnie rozumiany jako sposób, dzięki któremu przedsiębiorstwo osiąga równowagę pomiędzy potrzebami ekonomicznymi, środowiskowymi i społecznymi, jednocześnie spełniając oczekiwania udziałowców i interesariuszy.

Biznes odpowiedzialny społecznie może występować w wielu formach. Nawet najmniejsze przedsiębiorstwa mogę się angażować w działalności wolontariatu lub wpływać na zmianę społeczną poprzez przekazanie prostej darowizny dla potrzebujących z okolicy.

Do najbardziej powszechnych praktyk CSR możemy zaliczyć:

– wolontariat społeczny i wirtualny,
– działania skierowane na ochronę środowiska,
– poprawa warunków i polityki pracy,
– inwestycje świadome społecznie i środowiskowo,
– wspieranie lokalnych instytucji,
– kampanie niosące pomoc potrzebującym.

Kilku kolosów globalnego biznesu pokazało jak to robić z rozmachem. Doskonałym dowodem na to, że CSR funkcjonuje prawidłowo, jest pionier w branży farmaceutycznej Johnson & Johnson. Firma bez ustanku poszukuje rozwiązań energetycznych, a jej celem jest zaspokojenie 100% zapotrzebowania na energię ze źródeł odnawialnych do 2025 roku.

Ciekawymi przykładami z perspektywy polityki pracy mogą być też Netflix i Spotify. Pierwszy z nich oferuje 52 tygodnie płatnego urlopu rodzicielskiego dla wybranego rodzica. Urlop ten może być wykorzystany w dowolnym momencie. Spotify oferuje podobny program, choć na krótszy okres – 24 tygodnie. Średnia w USA to 18 tygodni.

Jeśli chodzi o kwestie społeczne, Netflix i Spotify wykorzystują swoje platformy mediów społecznościowych, aby okazać wsparcie dla takich ruchów, jak Pride Month, zrównoważony rozwój środowiska czy Black Lives Matter.

Misją firmy TOMS z kolei jest ofiarowanie pary butów za każdą sprzedaną parę, co zaowocowało podarowaniem ponad 100 milionów par butów dla potrzebujących dzieci. Ich zyski zostały wykorzystane między innymi na pomoc osobom niedowidzącym poprzez dostarczenie okularów korekcyjnych, zapewnienie czystej wody pitnej w biednych regionach oraz budowanie przedsiębiorstw w krajach rozwijających się, żeby zapewniać stanowiska pracy.

W Polsce CSR ma się dobrze, a w M&J wcale nie jest pojęciem obcym. Tylko w ciągu ostatniego roku angażowaliśmy się już w liczne zbiórki pieniędzy. Jesień rozpoczęliśmy grzybobraniem, po którym zebrane pieniądze przekazaliśmy na rehabilitacje chłopca z uszkodzonym rdzeniem kręgowym. Innym razem wsparliśmy finansowo zakup sprzętu komputerowego do Zespołu Szkół Specjalnych. Z okazji dnia psa stworzyliśmy kampanię MJam MJam, podczas której zebraliśmy datki na mokrą karmę dla psów i kotów z lokalnego schroniska, a nasi fachowcy zbudowali im budę. W mediach społecznościowych zachęcamy do recyklingu i dbania o środowisko. Jeśli natomiast chodzi o naszych pracowników, młode mamy mogą skończyć dzień pracy wcześniej, żeby mieć więcej czasu na karmienie swoich pociech, a nasze architektki mogą cieszyć się nowo otwartym biurem w pobliżu miejsca ich zamieszkania, oszczędzając czas na dojazdy do pracy.

Nasze praktyki zostały nagrodzone w konkursie Biznes Wrażliwy Społecznie, organizowanym przez Fundację na rzecz Collegium Polonicum, którego celem jest promocja działalności CSR’owej, oraz zaangażowanie w rozwój społeczności lokalnej.

Ciężko zliczyć korzyści płynące z biznesu wrażliwego społecznie, zarówno dla pracowników, jak i społeczności lokalnej.

Jedno jest jednak pewne: jak budować biznes to tylko otwartym sercem.

Przeczytaj również: